Yrityskulttuuri ja hyvä fiilis eivät synny itsestään

Otaverkon matkassa
Lenni Laukkanen

Tiedättekö mitä? Meillä on historiamme kaikkien aikojen korkein liekki-indeksi! Hetkinen – mikä?

Liekki-indeksillä tarkoitetaan työntekijäkohtaista arvoa, joka on työntekijän valitsemien merkityksellisten asioiden toteuman keskiarvo. Käytännössä indeksi kertoo siis sen, miten meille merkitykselliset asiat toteutuvat arjessamme. Historiallisesti liekki-indeksimme on vaihdellut välillä 71–82, kun taas nyt se on 89. Ei täydellinen, ja tekemistä toki riittää – mutta tämä on meille silti erinomainen tulos.

Yrityskulttuuria ei kuitenkaan mitata pelkällä liekillä. Tulokset ovat muutenkin huimat. Onnistumistamme kuvaavat myös vuosikausien pituisen mittaushistorian korkein kokonaistyytyväisyys työpaikkaan, korkein eNPS (Employee Net Promoter Score), korkein toteuma yhteishengelle sekä alustavan tarkastelun perusteella kaikkien aikojen yhdenmukaisimmat tulokset ja pienimmät hajonnat. Esimerkiksi eNPS-lukemamme on ollut aiemmin 56, ja nyt se on huikeat 75. Lisäksi ylitimme kokonaistyytyväisyydessä 90:n rajan.

On todella antoisaa nähdä, mihin olemme porukkana pystyneet. Olemme valinneet päivästä toiseen tehdä tästä parhaan työpaikan toinen toisellemme – ja nyt se näkyy.

Joukkuetta luotsataan eteenpäin arjen valintojen kautta

Tutkimuksessa oli myös osaltamme vähemmän mairittelevia tuloksia, kuten esimerkiksi kokemukset siitä, että joissain tilanteissa saatetaan johtaa liikaa Excelillä ja puhua liikaa rahasta. Tai siitä, ettei työntekijämme ole saanut positiivista palautetta, kun sellaiseen olisi ollut aihetta. 

Yrityskulttuuri ja hyvä fiilis eivät synny itsestään. Ne luodaan johtamalla ja arjen valintojen kautta. Tekemisen kulttuuria on muutettu meillä todella paljon, ja Otaverkolla on ollut historiaansa nähden kova vaihtuvuus. Kulttuurimuutoksesta ja vaihtuvuudesta johtuen olenkin jännittänyt näitä tuloksia enemmän kuin koskaan. 

Siirryimme Suuren Kulttuurimuutoksen aikakaudella rekrytoinnissa malliin, jossa jo ensimmäisessä työhaastattelussa kandidaatille käydään läpi ne merkitykselliset asiat, jotka ovat joukkuettamme eniten eteenpäin vieviä. Sen perusteella olemme saaneet osaajia, jotka kokevat samat asiat merkityksellisinä ja joille myös tekemisen fokus ja arvot ovat samanlaisia. 

Ja punnitsevathan tämän fiiliskysymyksen lisäksi kupissa myös asiakas- ja raha-asiat. Tyytyväiset työntekijät näkyvät enemmän asiakkaille ja luovat siten lisäarvoa palveluillemme. Olemmekin kasvattaneet mukavasti liikevaihtoamme ja ennen kaikkea kannattavuutta kulttuurimuutoksen aikana, vaikka samalla myös keskimääräinen kuukausipalkka on kasvanut.

Näin kaikki voittavat. Siitä hyvässä yrityskulttuurissa kai pohjimmiltaan on kyse.

Lopuksi muutama avoin kommentti henkilöstöltämme: 

”Meillä on kokonaisvaltaisesti osaavammat tekijät kuin koskaan. Tämä nostaa rimaa myös pidempään talossa olleille ja kannustaa haastamaan itseä.”

“Suuri vapaus suhteessa omiin työtehtäviin tuo vastuuta mutta myös voimauttaa, koska asiat ovat omissa käsissä.”

”Esihenkilöt tekevät työtään suurella sydämellä, ihmisläheisesti, omaa ja organisaation toimintaa kehittäen ja kehittyen.”

“Organisaatio ja johto ovat ihmisläheisiä ja helposti lähestyttäviä. Työntekijöistä ja asiakkaista välitetään ja se näkyy.”

“Missiomme on mielestäni selkeä ja kuvaa syytä, miksi olemme olemassa ja mihin voimme sitoutua. Hieman kuten myös Simon Sinek kysyi: Miksi? Miksi yrityksemme on olemassa? Missiomme on tehdä IT:stä turvallista, hallittavaa ja ymmärrettävää.”

Lue seuraavaksi: