Otaverkon laatupolitiikka
Meillä Otaverkossa laatu on kaikki kaikessa. Laatupolitiikkamme perustuu siihen, että Otaverkon asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat varmistua siitä, että Otaverkon palvelut tuotetaan tietoturvallisesti, vastuullisesti, ja siten, että toiminnan jatkumisen edellytykset täyttyvät myös poikkeustilanteissa.
Palvelutuotantomme on ISO 9001 -sertifioitu, ja olemme sitoutuneet sen jatkuvaan parantamiseen. Tietoturvan ja -suojan merkitys on tunnistettu sekä keskeisinä laadunhallinnan osina ja niitä kehitetään muun muassa ISO 27001 -standardin ja GDPR:n periaatteiden mukaisesti.
Otaverkon laatupolitiikan tarkoituksena on varmistaa sekä konesalien että tietoliikenneverkon ja niihin liittyvien ylläpitoprosessien ja tukipalveluiden riittävä toimivuus palvelutasolupausten mukaisesti sekä normaali- että poikkeusoloissa. Laatupolitiikka ja jatkuvuussuunnitelmat tukevat Otaverkon asiakkaiden liiketoiminnan jatkuvuutta IT-palveluiden osalta.
Käytännön menetelmät, toimenpiteet, välineet ja prosessit kuvataan laatupolitiikasta johdetuissa jatkuvuussuunnitelmissa, joiden toteutumista seurataan sisäisillä auditoinneilla ja johdon katselmuksilla.
Konesalit
Otaverkon omien konesalien osalta olemme toiminnassamme varautunut seuraaviin uhkatekijöihin: katko sähköntoimituksessa, vikatilanteet vakioilmastointijärjestelmissä ja ulkoiset uhat.
Toiminnan kannalta kriittiset järjestelmät
Kriittisten järjestelmien jatkuvuus on turvattu hajauttamalla ne eri konesaleihin ja eri verkkoihin usealla eri palvelinalustalla.
Tietoliikenne
Otaverkon runkoverkko on kahdennettu mm. kahdentamalla kaikki runkoreitittimet ja -kytkimet. Lisäksi runkoverkon ja tärkeiden asiakasyhteyksien osalta myös kuitureitit on kahdennettu. Kyberhyökkäysten varalta Otaverkko on hankkinut verkkohyökkäysten havainnointi- ja torjuntapalvelun, joka torjuu esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiä.
Jatkuvuussuunnitelmassa kuvataan palveluiden tai prosessien kokonaisuuksien toiminnan jatkuvuuden kannalta vaatimat toimet ja kriteerit. Jatkuvuussuunnitelma ei pyri takaamaan pelkästään Otaverkon oman liiketoiminnan jatkuvuutta. Sen avulla pyritään tukemaan asiakkaan liiketoiminnan jatkuvuus toimittamalla sovitut palvelut asiakkaille sekä normaali- ja poikkeusoloissa.
Henkilöresurssit
Otaverkko on asiantuntijaorganisaatio, joka on ennen kaikkea riippuvainen henkilöresursseista. Henkilöresursseilla tarkoitetaan sekä henkilöstön riittävää määrää että henkilöstön osaamista.