Kulissien takana

Sinulla on oikeus nähdä kulissien taakse, esitteiden ja myyntipuheiden taakse. Sen sijaan, että haluaisimme todistaa asioita, pyrimme osoittamaan niitä. Olemme avanneet eritoten niitä asioita, jotka ostajia palveluntarjoajan valinnassa usein askarruttavat.

Miksi IT-palveluiden ostaminen koetaan vaikeaksi?

Koetko, että IT-palveluntarjoajien vertailu on haastavaa? Niin moni muukin. Kokemustemme mukaan liiketoimintapäättäjän voi olla vaikeaa arvioida palveluntarjoajien eroja, luotettavuutta sekä puhua samaa kieltä.

Päättäjiä mietityttää usein

  • Onko palveluntarjoaja ymmärtänyt tavoitetilan ja sen saavuttamiseen liittyvät haasteet oikein?
  • Vertaavatko he päärynää ja omenaa toisiinsa?
  • Hämärtyykö iso kuva teknisen jargonin alle?
  • Tarjotaanko heille ratkaisuja ja uutta teknologiaa ilman, että sillä poistetaan todellisia ongelmia?
  • Eri palvelumallien ja niiden erojen hahmottaminen
  • Kuinka paljon heidän pitää itse ymmärtää IT:stä, jos koko IT on ulkoistettu?
  • Toteutuvatko lupaukset ja ratkaisuajat oikeasti – etenkin kun ne tuntuvat olevan kaikilla samat?
  • Sopimusrajapintojen hallintaan liittyvät kysymykset
  • Palveluntarjoajien eettinen ohjeistus ja vastuullisuuskysymykset
  • Yrittääkö myyjä huijata häntä?

Miksi IT-palveluiden tuottaminen on vaikeaa?

Ei se tälläkään puolella niin helppoa ole, vaikka saman pöydän äärellä olemmekin.

Meitä mietityttävät usein

  • Mihin kustannuksiin me ns. näkymättömän työn hinnoittelemme? Esimerkkeinä sertifikaatit ja osaamispääoman hankkiminen. Alalla kun jatkuva oppiminen on välttämätöntä. Markkinaseuranta ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien analysointi vievät yllättävän paljon aikaa, mutta ovat elinehtomme.
  • Näkevätkö asiakkaamme tietoturvainvestointiemme ja vastuullisuustyömme epäsuoran lisäarvon?
  • Miksi ostajat tuijottavat tuntihintoja työn taustalla olevan osaamisen ja työstä saadun arvon sijaan. Yleensä palkka kun korreloi työn tuottavuuden kanssa eli edullisempi tuntihinta voi tarkoittaa pidempää työn kestoa ja tulla sitä kautta kalliimmaksi.
  • Osaammeko kuvata kaikki vastuut ja riskit, jotka kannamme asiakkaidemme puolesta, esimerkiksi liiketoimintakriittisen datan säilömiseen liittyen.
  • Alan nuoruudesta ja nopeasta kehityksestä johtuva standardien ja käytäntöjen puuttumisesta johtuvat markkinaa vääristävät lieveilmiöt.
  • Mistä tiedämme tänään, millaista osaamista asiakkaamme tarvitsevat huomenna tekoälyn ja robotiikan muuttaessa heidän toimialojaan?

Osaaminen

Osaaminen

Tiedämme, että niin me kuin muutkin alan toimijat lupaamme samaa, vaikka todellisuudessa IT-projektit tai IT-palvelutuotanto eivät aina suju niin kuin alun perin luvattiin. Kohonneet kustannukset, venyneet määräajat ja vajavainen asiakasviestintä. Kuulostaako tutulta? IT-palveluiden tuottaminen ja IT-projektien läpivienti ovat aina osaamiskysymyksiä.

Kukaan ei voi olla jokaisen liiketoiminnan osa-alueen asiantuntija. Siitä huolimatta sinun pitäisi pystyä varmistumaan siitä, mitä sinulle luvataan. Varmistumaan siitä, että lopputulokset vastaavat sovittua. Väärän valinnan tekeminen maksaa aikaa ja rahaa. Tietoturvariskeistä puhumattakaan.

Jotta IT-palveluiden ostaminen omalta osaltasi vähän helpottuisi, haluamme auttaa sinua varmistumaan siitä, mitä asiantuntijuutta maksamallasi rahalla käyttöösi saat.

Tutustu palveluun

Vastuullisuus

Hyvien puolella

Vastuullisuus johtaa parempaan tuottavuuteen, auttaa karsimaan turhia kuluja, vähentää jatkuvuuteen, tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä riskejä. Samalla vastuullisuustyö auttaa tekemään parempia rekrytointeja, suunnittelemaan liiketoimintaa ketterämmin muuttuvassa maailmassa, mutta myös täyttämään omat regulaation myötä tulevat velvollisuudet. Jotta sinä saat nämä hyödyt, avaamme mihin IT-palveluiden hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota vastuullisuuden osalta.

Tutustu palveluun

Palvelu

Lupauksista arjen tekoihin

Mistä tiedät IT-palveluiden laadun ja luotettavuuden? Kaikki kun lupaavat pitkälti samaa ja uusien toimittajien palveluiden tasalaatuisuuteen ja toimintavarmuuteen liittyy aina epävarmuutta. Markkinoilla on monia toimittajia ja palvelumalleja, mikä tekee oikean ratkaisun valitsemisesta haastavaa. Kun lupaukset eivät toteudu, menee IT-hankinnoista vastaavien henkilöiden työaika vääriin asioihin, eikä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Ongelma ei ole pelkästään hukkaan mennyt työaika, vaan myös yrityksesi tietoturva, tuottavuus ja työnantajamielikuva kärsivät, jos IT ei toimi niin kuin pitäisi. Onkin huolestuttavaa, että yleisin syy vaihtaa IT-kumppania on se, että lupaukset eivät toteudu arjessa.

Tutustu palveluun

Referenssit

Nainen vaaleassa toimistossa
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Tuokko

Hyvä kommunikaatio tekee hankalistakin IT-asioista mutkattomampia

Otaverkon kanssa kommunikointi on helppoa: meiltä löytyy samanlaista huumoria ja keskustelu liitää vauhdikkaasti. Päivän päätteeksi vaikeatkin IT-maailman asiat tuntuvat helpoilta ja selkeiltä.
Janne Elo
toimitusjohtaja
Tuokko
Nainen pysäköintihallissa puhelin kädessä
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Pasilan Pysäköinti

Toimiva IT on Pasilan Pysäköinnin liiketoiminnalle ensisijaisen tärkeää

Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua.
Rauno Kadenius
toimitusjohtaja
Pasilan Pysäköinti
Edistian Kilonkallion toimipiste
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Edistia

IT-ulkoistus vie Edistiaa oikeaan suuntaan

Vuorovaikutus Otaverkon kanssa on välitöntä. Otaverkko tuntee Edistian ja auttaa meitä kehittämään tietojärjestelmäympäristöämme juuri tarpeidemme mukaisesti. Yhteistyömme on hioutunut kuluneiden vuosien aikana erittäin toimivaksi paketiksi.
Kari Haukka
talouspäällikkö
Edistia
Kerrostalorakennus
Asiakastarina: Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

IT-ulkoistuksen ansiosta Espoon Asuntojen oma IT-tiimi voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy
Korkea rakennus, jonka yläosassa teksti Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Asiakastarina: OpenShift-ympäristö, Haaga-Helia

OpenShift-ympäristö kehittää Haaga-Helian ohjelmoinnin opiskelijoita kohti työelämää

Otaverkkolaiset ovat olleet aktiivisia, asiantuntevia ja aina tilanteen tasalla. Nyt jälkikäteen pohtiessakaan ei tule mieleen mitään, mitä olisimme tehneet toisin.
Teemu Havulinna
Lehtori
Haaga-Helia
Käsi, jossa on kynä, piirtää Omnian logoa ilmaan
Asiakastarina: Perustietotekniikasta strategiseen kehittämiseen, Omnia

Strateginen IT-kumppanuus toimii – ”Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta”

Otaverkko ymmärtää bisnestämme ja ehdottaa aktiivisesti parannustoimenpiteitä. Koen, että tarpeemme tulevat kuulluiksi ja että voin luottaa Otaverkkoon, sillä he pitävät sopimuksista kiinni. Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta.
Tuukka Soini
Kehittämisjohtaja
Omnia