Joukkue, joka parantaa jatkuvasti

Otaverkon matkassa
Lenni Laukkanen

Se on kuulkaas kesä, mutta prosessit, käytännöt ja ohjeet eivät odota. Tänään kävelin töihin ja pohdin alkavaa viikkoa ja sen aikana eteen tulevia tehtäviä.

Sanalla prosessi on jostain syystä huono kaiku. Voi olla, että se yhdistyy ajatukseen siitä, että siellä se johto norsunluutornistaan määrää pilkuntarkasti, miten työt pitää tehdä. Faktahan on, että paras tieto on siellä, missä työ tehdään – yleensä mahdollisimman lähellä asiakasta. Harvemmin siellä johtoa arjessa näkee.

Toinen fakta on kuitenkin se, että jos töissä tehdään jotain säännöllisesti toistuvia asioita, on kyseessä prosessi. Kutsutaan sitä sitten arvovirraksi, käytännöksi, toimintatavaksi, menettelyksi tai ihan vain työksi, on kyse prosessista, sarjasta toisiaan seuraavia toimenpiteitä.

Meillä on ollut aika paljon vaihtuvuutta viime syksyn organisaatiouudistuksen jäljiltä. Olemme siirtäneet päätösvaltaa tiimeihin ja vähentäneet, melkein annihiloineet kokonaan, esihenkilöiden suorittaman työnohjauksen.

Se on johtanut siihen, että on löytynyt joukko uusia toimenpiteiden sarjoja, joita ei ole yhdessä sovittu ja jotka jokainen toteuttaa omalla tavallaan. Se taas näkyy asiakkaille siten, että koettu laatu riippuu siitä, kuka homman sattuu tekemään.

Tällä viikolla kuvaamme ja tarkennamme prosesseja. Samalla otamme käyttöön minikokoisen ja harvinaislaatuisen kevyen ”toiminnanohjausjärjestelmän”. Se on lainausmerkeissä, koska todellisesta sellaisesta ei kyse ole. Kyse on enemmän olemassa olevan, eri järjestelmissä sijainneen tiedon kokoamisesta yhteen portaaliin.

Tähän liittyy myös ohjeiden päivittämistä, laatujärjestelmän tviikkausta ja uuden laatukäytännön – miniauditointien – käyttöönotto.

Meillä on kaikkien aikojen paras joukkue koossa, sellainen joka juuri tässä hetkessä ja tilanteessa on arvoiltaan ja tekemisen tavoiltaan lähellä täydellistä tekemään uudistustyötä, joka tulee parantamaan kilpailukykyämme, varmistamaan työn tasalaatuisuuden ja parantamaan niin asiakas- kuin työntekijäkokemusta.

Sanoisin, että hieno viikko, vaikka tiedänkin jo nyt, että aika työntäyteinen. Ja olen aivan satavarma, että moni pieni asia tulee menemään metsään, mutta niitä sitten korjaillaan pitkin matkaa. Sitä se jatkuva parantaminen on: kun huomataan jotain parannettavaa, parannetaan. Tehdään kokeiluja, tsekataan tulokset, tehdään johtopäätöksiä ja kokeillaan uudelleen.

Lue seuraavaksi: