Mikä merkitys palveluntarjoajakumppaneilla on laadukkaiden IT-palveluiden tuottamisessa?

Yleinen
Lenni Laukkanen

IT-palvelutalot tekevät tyypillisesti yhteistyötä useiden palveluntarjoajien kanssa. Kattavalla joukolla yhteistyökumppaneita voidaan taata, että jokainen asiakas saa mahdollisimman laadukasta sekä kokoaan ja tarpeitaan vastaavaa palvelua. 

Kumppanien avulla IT-talot voivat tarjota asiakkailleen hyvinkin räätälöityjä ja skaalautuvia palveluita, kuten esimerkiksi sähköpostiympäristöjä, monipuolisia pilvipalveluita, verkkoturvallisuusratkaisuja tai sovellusten hallintaa, jotka voidaan mitoittaa yrityksen kasvun ja muuttuvien tarpeiden mukaan.

Millaisina hyötyinä IT-kumppanuudet näkyvät ostaville asiakkaille?

IT-palveluntarjoajien kanssa asiakkaille kootaan yhdessä kustannustehokkaat ratkaisut, joiden perimmäisenä tarkoituksena on tehostaa asiakkaan jokapäiväistä liiketoimintaa ja säästää samalla aikaa, vaivaa ja kuluja.

Mutta miksi maksaa asiakkaana ulkoistetusta palvelusta, kun lisenssit eri ohjelmistoihin saa ostettua itsekin? Joskus tietotekniikkaan liittyvien palveluiden ostajilta saattaa jäädä huomiotta, että yhteistyö IT-kumppaneiden kanssa tuo mukanaan velvollisuuksia. Palveluiden tarjoaminen edellyttää esimerkiksi kalliiden sertifiointien suorittamista sekä osaamisen jatkuvaa ylläpitoa ja päivittämistä. 

Palvelun hinta perustuukin siihen, että erilaisten ympäristöjen käyttö vaatii runsaasti opiskelua ja käytännön työtä kaiken taustalla. Perehtymisen ja pätevyyden myötä palvelu on nopeaa ja asiantuntevaa: näin asiakkaiden ei tarvitse tuhlata omaa aikaansa miettien sopivia teknologioita ja niiden optimaalista hyödyntämistä, vaan IT-ympäristöjen käyttöönotto ja hallinta onnistuu näppärästi kumppanin kautta. 

Ammattilaisen näkemyksellä vältetään tehottomat vaihtoehdot

Laadukas IT-palvelu pohjautuu myös vuosien kokemukseen ja sen tuomaan näkemykseen. Pitkässä yhteistyössä eri palveluntarjoajien kanssa erilaisten tuotteiden ja palveluiden hyödyntämistä on päästy näkemään konkreettisella tasolla useissa eri asiakasyrityksissä. 

Tulevia asiakkuuksia auttaa huomattavasti, kun on tuoreessa muistissa, miten muut samankokoiset yritykset ovat hyödyntäneet IT-palveluita ja onnistuneet edistämään liiketoimintaansa niiden avulla. Kokemus eri asiakasympäristöistä auttaa suunnittelemaan, miten erilaisia palveluita kannattaa valjastaa käyttöön tehokkaimmin. 

Sujuva kumppanuus niin asiakkaiden kuin palveluntarjoajienkin kanssa on siis tiivistä yhteistyötä. Kyseisen työn keskiössä on jatkuva pohdinta siitä, miten yhteistä palvelua voidaan tarjota siten, että jokainen asiakas hyötyy siitä aidosti ja se vastaa tarpeita sekä tukee liiketoiminnan kehitystä.

Otaverkon kumppanit

Meille on kertynyt vuosien aikana vakiokumppaneita, joiden avulla olemme voineet skaalata omaa liiketoimintaamme, kehittää palvelutuotantoamme ja tarjota siten asiakkaillemme jatkuvasti luotettavaa ja tasalaatuista palvelua.

Palvelumme laadun mahdollistavat tällä hetkellä esimerkiksi Red Hat, VMWare, Microsoft, WITH Secure, Veeam, Sophos sekä Extreme Networks.

Lue seuraavaksi: