IT-ulkoistus: 9 syytä ulkoistaa yrityksesi IT Otaverkolle

Yleinen

Yritysten IT ei ole enää sitä, mitä se on ollut perinteisesti: Pakollinen tukitoiminto, sellainen kuin sähkö ja kirjanpito. Asia, joka kiinnostaa vain harvaa ennen kuin sitten, kun hommat eivät toimi. Tylsä mutta välttämätön työ, joka mieluiten ulkoistetaan, jotta säästetään palkkakuluissa.

Korona on muuttanut IT:n ja IT-ulkoistuksen roolia. Se on siivittänyt digitalisaatiota vuosia eteenpäin lyhyessä ajassa. IT:stä on tullut kilpailutekijä ja yritysten tuottavuuden moottori eri tavalla kuin aiemmin. Myynti on siirtynyt yhä digitaalisemmaksi, ja tietoturvan merkitys on kasvanut.

Nyt IT-ulkoistus on, tai ainakin sen kannattaisi olla, sitä, että yrityksesi hankkii IT:n peruspalvelut muualta, jotta voit ottaa omille palkkalistoillesi sellaisia korkean tason IT-osaajia, jotka tuovat kilpailuetua yrityksesi ydinosaamisalueella. Kaiken edellä mainitun ja näiden seuraavan yhdeksän syyn takia sinunkin yrityksesi kannattaa ulkoistaa perustietotekniikka Otaverkolle.

1. Keskityt ydinliiketoimintaasi ja tuotat enemmän rahaa ja arvoa

IT-ulkoistuksen avulla vapautat aikaa, kustannuksia ja resursseja entistä vahvempaan oman liiketoimintasi kehittämiseen. Digitalisaatio kiihtyy, ja haluat varmasti pysyä alasi huipulla (tai vähintään kyydissä mukana). Silloin yrityksesi omien IT-osaajien pitää pystyä keskittymään ydintoiminnan kehittämiseen – ei perustietotekniikkaan. Jotta resursseja riittää tähän, kannattaa tietotekniikan peruspalvelut hankkia ulkopuolelta.

Me Otaverkolla hallitsemme juuri tämän kaikille yrityksille välttämättömän peruspalvelun, IT-infran, jotta sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että laitteet, lisenssit, yhteydet ja tietoturva pelaavat. Sinä taas hankit yritykseesi juuri ne IT-osaajat, jotka vievät yrityksesi kilpailukykyä eteenpäin liiketoiminnan ydinalueella.

2. Pysyt IT-kehityksen kyydissä

Kuka yrityksessäsi seuraa, mihin IT-maailma on kehittymässä: mitä uusia teknologioita kehitetään, mitä tietoturvalta vaaditaan ylihuomenna, miten muut alan toimijat käyttävät IT:tä ja niin edelleen? Todennäköisesti ei kukaan. Useimpien pk-yritysten tietotarpeet liiketoiminnan kehittämiseksi ovat melko lailla samat, mutta harva ehtii jatkuvasti seurata IT:n uusia suuntia. Tässä Otaverkko auttaa sinua.

Me seuraamme alaa päivittäin 160 asiakkaamme kautta, juttelemalla alati uusien prospektien kanssa, käymällä koulutuksissa ja tekemällä viranomaisyhteistyötä. Me tiedämme sekä laite- että softatoimittajien näkemykset ja ennen kaikkea myös muiden yritysasiakkaidemme kokemukset. Tämän tiedon annamme sinulle, jotta et putoa kilpakumppaniesi matkasta.

3. Täydennät IT:si osaamista

Meiltä Otaverkolta saat yhden IT-hepun sijaan taaksesi 20 osaajan joukon. Ja oikeastaan enemmänkin, sillä meillä on suuri kumppaniverkosto, joka pitää sisällään pitkäaikaisia partnereita isoista IT-taloista. Meillä on myös kumppaniohjelmien sertifikaatit.

Otaverkkolaisilla on vuosien päähän ulottuvat koulutus- ja urapolkusuunnitelmat, joihin kuuluu niin sisäisiä kuin ulkoisia koulutuksia. Arkkitehtitason osaaja käyttää Otaverkolla uuden oppimiseen jopa puolet työpäivästään. Tiedän, kuulostaa hurjalta, mutta tällä alalla on pakko kehittyä lujaa vauhtia! Kokemus on osoittanut, että osaamisen kehittäminen näkyy myös asiakkaidemme saamassa hyödyssä.

4. IT-ongelmasi ratkotaan nopeasti

Ihan totta: IT-tukemme vastaa puhelimeen keskimäärin 14 sekunnissa. Vuonna 2021 IT-tuessamme eli Service Deskissä ehdittiin ratkoa 30 750 tikettiä. Meille tulleista kirjallisista palautteista 80 prosentissa kiitetään nopeudesta.

5. Saat hyvää palvelua

Uskallan puhua hyvästä palvelusta, sillä pyydämme palautteen jokaisesta meille saapuneesta tiketistä, ja vuonna 2021 palautteista 96,8 prosenttia oli positiivisia. Alta voit lukea muutaman meille tulleen kirjallisen IT-ulkoistuksen asiakaspalautteen.

”Toisinaan soitto tuntuu turhauttavalta, mutta onneksi siellä otetaan asiat asioina, ihmisenä ihmiselle. Iso kiitos Tuukka!”

”Ystävällinen palvelu ja kaikki selvisi taas kerralla kuntoon. Mukava oli hoitaa asiaa asiakaspalvelijan kanssa. Kiva kaveri ja selitti hyvin asiaa.”

”Asiaa hoidettiin hienosti ja sama henkilö otti asiakseen. Ongelma johtui pääasiallisesti Microsoftin ongelmista ja loppujen lopuksi asiat koneella saatiin toimimaan paremmin kuin aiemmin! Kiitos Eetu!”

”Ratkaisitte sujuvasti joka vuotisen ongelmani raportin tiedostomuodon saattamisesta Verohallinnon vaatimaan XML muotoon. Iso kiitos – olen super tyytyväinen palveluun!”

6. Saat myös henkilökohtaista palvelua sopivan kokoiselta yritykseltä

Kokemukseni mukaan monet pk-yritykset tuntevat, etteivät saa isoilta yrityksiltä tarpeeksi välittävää, joustavaa tai henkilökohtaista palvelua, koska ovat heille pieniä asiakkaita. Otaverkolle pk-yritykset taas ovat aidosti merkittäviä asiakkaita – totta mooses siis hoidamme asianne viimeisen päälle kuntoon.

Toki palvelumme skaalautuvat, ja suurimmat IT-ulkoistusasiakkaamme ulottuvat pk-sektorin yläpäähän. Valtaosa asiakkaistamme on kuitenkin pk-yrityksiä, joille Otaverkko on ”erittäin hyvä kumppani, jolta saa henkilökohtaista palvelua ja joustoa tarpeen mukaan”. Olen itsekin muinoin ollut Otaverkon IT-ulkoistusasiakas muun muassa tästä syystä.

7. IT:si kehittyy (oikeaan suuntaan)

Pyrimme asiakkaidemme kanssa jatkuvaan kehitystyöhön, palaveeraamme säännöllisesti ja kehitämme avainasiakkaidemme IT-roadmapia vuosiksi eteenpäin.

Esimerkiksi viime syksynä saimme IT-ulkoistuksen asiakkaaksemme yrityksen, jonka IT oli hoidettu sisäisesti näennäisesti viimeisen päälle. Yritys oli panostanut erityisesti tietoturvaan ja hankkinut suuren määrän palomuureja. IT-kulut olivat kuitenkin toimialaan nähden korkeat, eikä johdolla ollut näkyvyyttä IT:n todelliseen tilaan.

Me Otaverkolla havaitsimme nopeasti, että vaikka yrityksen sisäinen IT oli tehnyt vuosien mittaan periaatteessa oikeita asioita, oli monia perustavanlaatuisia asioita myös jäänyt tekemättä. Esimerkiksi yhtä lukuun ottamatta kaikki hankitut palomuurit olivat hyödyttömiä.

Nyt muutamme tilannetta askel askeleelta. Tämän vuoden ajan keskitymme laskemaan kustannuksia ja parantamaan laatua. Muutokset on priorisoitu yritykselle rakentamaamme IT:n roadmapiin: ensin korjataan kiireellisimmät ja myöhemmin ne osa-alueet, joiden viivästämisessä on mahdollista ottaa hallittu riski. Näin IT kulkee oikeaan suuntaan.

8. Emme myy mitään, mitä et tarvitse

Kuten edellinen esimerkkikin kertoo, emme myy asiakkaillemme ylimääräisiä palomuureja tai muutakaan tarpeetonta. Tarjoamme vain sellaisen IT-kokonaisuuden, jonka tarvitset – ja kenties jopa niin, että kustannuksesi laskevat. Tästä olemme saaneet kiitosta asiakkailtamme, ja tällä linjalla jatkamme.

9. Tyytyväiset työntekijät tekevät parempaa työtä

Viimeisin, mutta ei suinkaan vähäisin syy. Sen lisäksi, että Otaverkko on tutkitusti yksi Suomen parhaista työpaikoista (Great Place To Work -listasijoitus/-sertifiointi 2020–2022), olemme saaneet neljästi peräkkäin myös Future Workplaces -sertifikaatin, joka ansaitaan, kun työpaikan yrityskulttuuria on johdettu poikkeuksellisen hyvällä työntekijäymmärryksellä.

Future Workplaces -sertifikaatti myönnetään työntekijöille tehdyn Siqni-kyselyn tulosten pohjalta. Kysely ei perustu työpaikan ulkopuolisten tahojen tai johdon ennalta määrittämään malliin työhyvinvoinnista, motivaatiosta tai hyvästä työpaikasta, vaan Siqnissä työntekijä itse valitsee viisi itselleen merkityksellisintä asiaa työelämässä ja kertoo, miten ne toteutuvat hänen työpaikallaan.

Siqni-kyselyn perusteella otaverkkolaiset voivat erittäin hyvin ja nauttivat työstään. Vuonna 2021 otaverkkolaiset arvottivat esimerkiksi mielekkäät työtehtävät kolmanneksi tärkeimmäksi asiaksi työelämässä ja arvioivat, että Otaverkolla työtehtävät ovat juuri sitä (pisteitä tästä otaverkkolaiset antoivat huikeat 97/100).

Väitänkin, että kun ihmisiä johdetaan vision, motivoinnin ja merkityksellisten työtehtävien kautta, he joustavat silloinkin, kun sitä ei pyydetä. Pakko motivoi tiettyyn pisteeseen asti, mutta se ei saa ketään venymään poikkeustilanteessa. Uskon vahvasti, että kun otaverkkolaiset voivat hyvin ja saavat tehdä itselleen merkityksellistä työtä, lopputulos on paras mahdollinen myös teille asiakkaille.

Haluaisitko kuulla lisää tai kysyä IT-ulkoistuksesta? Varaa aika asiantuntijamme kalenterista, niin jutellaan!

Otaverkon tarjoamat IT-ulkoistuspalvelut pähkinänkuoressa:

  • Microsoft 365 -ohjelmistot ja lisenssit
  • Service Desk eli IT-käyttötuki
  • pilvipalvelut ja palvelimet
  • tietoliikenneratkaisut
  • tietoturva
  • laitteet

Lue seuraavaksi: