Asiakastarina Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Yleiskatsaus

Software Point kaipasi joustavaa pilvikumppania

30-vuotias Software Point on Pohjoismaiden johtava laboratorioiden toiminnanohjausratkaisuihin (LIMS) keskittynyt ohjelmistoyritys. Software Pointin erityisalaa on kehittää pitkälle räätälöityjä toiminnanohjausjärjestelmiä esimerkiksi sairaalalaboratorioille ja biopankeille.

Suurin osa Software Pointin tuottamista toiminnanohjausjärjestelmistä sijaitsee konesalissa. Software Point haluaisi kuitenkin vähitellen siirtyä pilviympäristöön, mutta tarvitsee siihen kumppanin, joka tarjoaa pilvitilan ja auttaa rakentamaan loppuasiakkaan järjestelmän konesalin sijasta pilveen.

Haasteena kumppanin valinnassa ja koko projektissa oli Software Pointin tuotteen erityislaatuisuus: melko pitkälle räätälöidyt laboratorioiden toiminnanohjauksen järjestelmät vaativat myös pilviympäristöltä sellaista kustomointia, johon monien pilvitalojen tarkkaan muotoillut ja tuotteistetut pilvipaketit eivät taivu.

Onneksi ratkaisu ongelmaan löytyi läheltä. Otaverkko, joka on sekä Software Pointin naapuri että heidän oman konesalitilansa tarjoaja, otti haasteen vastaan ja ryhtyi työstämään pilottipalvelua Software Pointin loppuasiakkaalle.

Toimiala:
Sovellukset ja ohjelmistot
Henkilöstömäärä:
60+ henkilöä

Näin se tehtiin

Otaverkko muokkasi pilvipalvelun Software Pointin tarpeisiin

Software Pointin kumppanina Otaverkko tarjoaa Software Pointin loppuasiakkaalle privaattipilven, joka taipuu heidän toiminnanohjausjärjestelmänsä vaatimuksiin. Kun Software Point huolehtii järjestelmästä ja Otaverkko sen infrasta, saa loppuasiakas kokonaisratkaisun: palvelun, jossa hänen ei tarvitse murehtia kummastakaan.

”Otaverkko ratkaisi monet erikoislaatuiset pyynnöt, joita näin spesifi järjestelmä vaatii. Nyt esimerkiksi laboratorioiden monien mittauslaitteiden tiedot siirtyvät suoraan pilveen ja rakentamaamme järjestelmään. Teknisesti työ ei ollut äärettömän monimutkaista, mutta se vaati kuitenkin räätälöintiä, jota emme olisi saaneet kaikkialta”, Software Pointin tietohallintojohtaja Peter Streng kertoo.

Loppuvuodesta 2021 järjestelmä oli siirtymässä onnistuneesti testausvaiheesta käyttöön. Otaverkon työ infran rakentamisen suhteen oli taputeltu, mutta ylläpito toki jatkuu – kuten yhteistyö muutenkin.

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point

Tulokset

Onnistunut pilottihanke sai kiitosta yhteistyöstä ja jatkoa kumppanuudelle

Software Point on tyytyväinen hyvin edenneeseen hankkeeseen ja yhteistyön tuloksiin. Otaverkko on Software Pointille sopivan kokoinen kumppani, jonka kanssa ei tunneta sellaista käsitettä kuin kasvoton help desk.

”Fiilikset jo entuudestaan tuttujen otaverkkolaisten kanssa työskentelystä ovat positiiviset. Yhteistyö saatiin heti vauhdilla käyntiin, ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu nopeasti. Otaverkko on tehnyt hyvää työtä”, Streng kertoo.

”Koska olemme itse teknologiatalo ja ”nörttejä”, on ollut helppo keskustella toisten samanhenkisten asiantuntijoiden kanssa. Otaverkko on meille erittäin hyvä kumppani, jolta saa henkilökohtaista palvelua ja joustoa tarpeen mukaan”, Streng päättää.

Yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa. Pilveen siirtyminen vähentää Software Pointin työmäärää, ja pilottimallia on tarkoitus laajentaa vähitellen myös muille Software Pointin asiakkaille. Software Pointin lääketeollisuudesta ja laboratorioista löytyvä asiakaskunta tulee mukaan uusiin teknologioihin varovaisesti, mutta onnistuneen pilottijärjestelmän avulla asiakkaat on helpompi vakuuttaa pilveen siirtymisen eduista.

Lisää asiakastarinoita

Vihreäsävyinen kuva, jossa laatikko, kasvi, vesilasi ja kaksi kynää
Asiakastarina: Microsoft 365 ja käyttötuki, Ylemmät Toimihenkilöt YTN

Otaverkko muokkasi M365-maailman vastaamaan YTN:n tarpeita

Otaverkko on löytänyt ratkaisuja erityispiirteisiimme ja luonut meille toimivia prosesseja. Nyt olemme puhtaasti hyvässä tilanteessa: niin tietoturva, käytettävyys kuin tukitoimenpiteet toimivat.
Tuomas Meriniemi
järjestökoordinaattori
Ylemmät Toimihenkilöt YTN
Kerrostalorakennus
Asiakastarina: Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

IT-ulkoistuksen ansiosta Espoon Asuntojen oma IT-tiimi voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy
Korkea rakennus, jonka yläosassa teksti Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Asiakastarina: OpenShift-ympäristö, Haaga-Helia

OpenShift-ympäristö kehittää Haaga-Helian ohjelmoinnin opiskelijoita kohti työelämää

Otaverkkolaiset ovat olleet aktiivisia, asiantuntevia ja aina tilanteen tasalla. Nyt jälkikäteen pohtiessakaan ei tule mieleen mitään, mitä olisimme tehneet toisin.
Teemu Havulinna
Lehtori
Haaga-Helia
Käsi, jossa on kynä, piirtää Omnian logoa ilmaan
Asiakastarina: Perustietotekniikasta strategiseen kehittämiseen, Omnia

Strateginen IT-kumppanuus toimii – ”Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta”

Otaverkko ymmärtää bisnestämme ja ehdottaa aktiivisesti parannustoimenpiteitä. Koen, että tarpeemme tulevat kuulluiksi ja että voin luottaa Otaverkkoon, sillä he pitävät sopimuksista kiinni. Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta.
Tuukka Soini
Kehittämisjohtaja
Omnia
Asiakastarina: Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Räätälöity pilviympäristö tuo laboratorioiden toiminnanohjausjärjestelmät nykyaikaan

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point
Asiakastarina: Kalastelupalvelu toteutettu yhdessä taloushallintoalan yritys Gallantin kanssa

Olin jo projektin aikana erittäin tyytyväinen Otaverkon tapaan toimia ennakoiden ja asiakasta kuunnellen. Projekti ja lopputulos oli juuri sitä mitä haimmekin – saimme paremman kuvan organisaatiomme nykytasosta ja kykenimme siten paremmin suunnittelemaan tarpeisiimme sopivaa tiedotusta ja koulutusta. Suosittelen palvelua kaikille, jotka esimerkiksi voimakkaan laajentumisen tai muun syyn vuoksi haluavat ajantasaista kuvaa oman henkilöstön valmiuksista tunnistaa erilaisia tietojenkalasteluviestejä. Palvelun saa nopeasti ja vaivattomasti käyttöön.
Aki Kuusisto
CTO
Gallant