Asiakastarina Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Yleiskatsaus

Software Point kaipasi joustavaa pilvikumppania

30-vuotias Software Point on Pohjoismaiden johtava laboratorioiden toiminnanohjausratkaisuihin (LIMS) keskittynyt ohjelmistoyritys. Software Pointin erityisalaa on kehittää pitkälle räätälöityjä toiminnanohjausjärjestelmiä esimerkiksi sairaalalaboratorioille ja biopankeille.

Suurin osa Software Pointin tuottamista toiminnanohjausjärjestelmistä sijaitsee konesalissa. Software Point haluaisi kuitenkin vähitellen siirtyä pilviympäristöön, mutta tarvitsee siihen kumppanin, joka tarjoaa pilvitilan ja auttaa rakentamaan loppuasiakkaan järjestelmän konesalin sijasta pilveen.

Haasteena kumppanin valinnassa ja koko projektissa oli Software Pointin tuotteen erityislaatuisuus: melko pitkälle räätälöidyt laboratorioiden toiminnanohjauksen järjestelmät vaativat myös pilviympäristöltä sellaista kustomointia, johon monien pilvitalojen tarkkaan muotoillut ja tuotteistetut pilvipaketit eivät taivu.

Onneksi ratkaisu ongelmaan löytyi läheltä. Otaverkko, joka on sekä Software Pointin naapuri että heidän oman konesalitilansa tarjoaja, otti haasteen vastaan ja ryhtyi työstämään pilottipalvelua Software Pointin loppuasiakkaalle.

Toimiala:
Sovellukset ja ohjelmistot
Henkilöstömäärä:
60+ henkilöä

Näin se tehtiin

Otaverkko muokkasi pilvipalvelun Software Pointin tarpeisiin

Software Pointin kumppanina Otaverkko tarjoaa Software Pointin loppuasiakkaalle privaattipilven, joka taipuu heidän toiminnanohjausjärjestelmänsä vaatimuksiin. Kun Software Point huolehtii järjestelmästä ja Otaverkko sen infrasta, saa loppuasiakas kokonaisratkaisun: palvelun, jossa hänen ei tarvitse murehtia kummastakaan.

”Otaverkko ratkaisi monet erikoislaatuiset pyynnöt, joita näin spesifi järjestelmä vaatii. Nyt esimerkiksi laboratorioiden monien mittauslaitteiden tiedot siirtyvät suoraan pilveen ja rakentamaamme järjestelmään. Teknisesti työ ei ollut äärettömän monimutkaista, mutta se vaati kuitenkin räätälöintiä, jota emme olisi saaneet kaikkialta”, Software Pointin tietohallintojohtaja Peter Streng kertoo.

Loppuvuodesta 2021 järjestelmä oli siirtymässä onnistuneesti testausvaiheesta käyttöön. Otaverkon työ infran rakentamisen suhteen oli taputeltu, mutta ylläpito toki jatkuu – kuten yhteistyö muutenkin.

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point

Tulokset

Onnistunut pilottihanke sai kiitosta yhteistyöstä ja jatkoa kumppanuudelle

Software Point on tyytyväinen hyvin edenneeseen hankkeeseen ja yhteistyön tuloksiin. Otaverkko on Software Pointille sopivan kokoinen kumppani, jonka kanssa ei tunneta sellaista käsitettä kuin kasvoton help desk.

”Fiilikset jo entuudestaan tuttujen otaverkkolaisten kanssa työskentelystä ovat positiiviset. Yhteistyö saatiin heti vauhdilla käyntiin, ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu nopeasti. Otaverkko on tehnyt hyvää työtä”, Streng kertoo.

”Koska olemme itse teknologiatalo ja ”nörttejä”, on ollut helppo keskustella toisten samanhenkisten asiantuntijoiden kanssa. Otaverkko on meille erittäin hyvä kumppani, jolta saa henkilökohtaista palvelua ja joustoa tarpeen mukaan”, Streng päättää.

Yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa. Pilveen siirtyminen vähentää Software Pointin työmäärää, ja pilottimallia on tarkoitus laajentaa vähitellen myös muille Software Pointin asiakkaille. Software Pointin lääketeollisuudesta ja laboratorioista löytyvä asiakaskunta tulee mukaan uusiin teknologioihin varovaisesti, mutta onnistuneen pilottijärjestelmän avulla asiakkaat on helpompi vakuuttaa pilveen siirtymisen eduista.

Lisää asiakastarinoita

Nainen vaaleassa toimistossa
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Tuokko

Hyvä kommunikaatio tekee hankalistakin IT-asioista mutkattomampia

Otaverkon kanssa kommunikointi on helppoa: meiltä löytyy samanlaista huumoria ja keskustelu liitää vauhdikkaasti. Päivän päätteeksi vaikeatkin IT-maailman asiat tuntuvat helpoilta ja selkeiltä.
Janne Elo
toimitusjohtaja
Tuokko
Nainen pysäköintihallissa puhelin kädessä
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Pasilan Pysäköinti

Toimiva IT on Pasilan Pysäköinnin liiketoiminnalle ensisijaisen tärkeää

Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua.
Rauno Kadenius
toimitusjohtaja
Pasilan Pysäköinti
Edistian Kilonkallion toimipiste
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Edistia

IT-ulkoistus vie Edistiaa oikeaan suuntaan

Vuorovaikutus Otaverkon kanssa on välitöntä. Otaverkko tuntee Edistian ja auttaa meitä kehittämään tietojärjestelmäympäristöämme juuri tarpeidemme mukaisesti. Yhteistyömme on hioutunut kuluneiden vuosien aikana erittäin toimivaksi paketiksi.
Kari Haukka
talouspäällikkö
Edistia
Kerrostalorakennus
Asiakastarina: Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

IT-ulkoistuksen ansiosta Espoon Asuntojen oma IT-tiimi voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy
Käsi, jossa on kynä, piirtää Omnian logoa ilmaan
Asiakastarina: Perustietotekniikasta strategiseen kehittämiseen, Omnia

Strateginen IT-kumppanuus toimii – ”Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta”

Otaverkko ymmärtää bisnestämme ja ehdottaa aktiivisesti parannustoimenpiteitä. Koen, että tarpeemme tulevat kuulluiksi ja että voin luottaa Otaverkkoon, sillä he pitävät sopimuksista kiinni. Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta.
Tuukka Soini
Kehittämisjohtaja
Omnia
Asiakastarina: Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Räätälöity pilviympäristö tuo laboratorioiden toiminnanohjausjärjestelmät nykyaikaan

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point