Asiakastarina Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

Yleiskatsaus

Espoon Asunnot Oy kaipasi pitkäaikaista kumppania IT-tukeen ja -ylläpitoon

Espoon Asunnot Oy on Espoon kaupungin omistama voittoa tavoittelematon yhtiö, jossa työskentelee yli sata asumisen, rakennuttamisen ja kiinteistöalan ammattilaista. Espoon Asunnot on Espoon suurin vuokranantaja, jonka lähes 16 000 asuntoa toimii kotina yli 30 000 espoolaiselle.

Otaverkon ja Espoon Asuntojen kumppanuus alkoi nykylaajuudessaan vuonna 2018. Yhteistyö starttasi Espoon Asuntojen tarpeesta löytää pitkäaikainen kumppani IT-tukeen ja -ylläpitoon sekä palvelinkapasiteetin hoitamiseen, jotta Espoon Asuntojen oman, pienehkön ICT-osaston aikaa säästyy liiketoiminnan tukemiseen ja eteenpäin viemiseen.

Otaverkosta löytyi Espoon Asunnoille sopiva kumppani, jonka nimettyjen tukihenkilöiden puoleen Espoon Asuntojen työntekijät voivat kääntyä IT-tukea kaivatessaan. Yksi ratkaisevista tekijöistä Espoon Asuntojen valinnassa oli IT-tuen saaminen suomen kielellä.

Toimiala:
Asuntojen vuokraus
Henkilöstömäärä:
yli 100

Näin se tehtiin

Otaverkon käyttötuki auttaa IT-haasteissa etänä ja läsnä

Otaverkko tuottaa Espoon Asunnoille käyttötuki- ja palvelinkapasiteettipalveluita. Otaverkko auttaa kaikissa tietotyötä tekevien asiantuntijoiden IT-haasteissa, ja Espoon Asuntojen työntekijät saavat apua heille varatusta tukipuhelinnumerosta. Kerran viikossa Otaverkon lähituki saapuu paikalle Espoon Asuntojen toimistolle.

Otaverkko ja Espoon Asunnot ovat testanneet muitakin tapoja ja käytäntöjä käyttäjien arjen helpottamiseksi. Yhdessä on pilotoitu etätukikahveja: virtuaalista Teams-kokousta, jossa Otaverkon tukihenkilö päivysti ja johon Espoon Asuntojen työntekijät saivat liittyä IT-pulmiensa kera milloin halusivat. Pilotti ei osoittautunut menestykseksi, mutta lähitukipäivä sen sijaan toimii.

”Säännöllinen lähituki on ollut tosi hyvä ratkaisu ja toiminut loistavasti, ja on hienoa, että voimme hyödyntää sitä joustavasti. Kun olimme enemmän etätöissä, oli lähitukikin tauolla, mutta nyt kun työskentelemme hybridimallilla, olemme saaneet lähituen paikalle käyttäjien avuksi ja tueksi aina niin sopiessamme”, Espoon Asunnot Oy:n talousjohtaja Merja Ritamo kertoo.

Käyttötuen ohella Otaverkko auttaa Espoon Asuntoja esimerkiksi tietoliikennettä ja tietoturvaa koskevissa pulmissa. Yhteistyöhön kuuluu myös ohjausryhmätyöskentelyä.

”Yhteistyömme on laajentunut muuttuneen maailmantilanteen mukanaan tuomien tietoturvaan liittyvien uhkien lisääntyessä. Olemme kartoittaneet tietoturvariskejä ja validoineet prosessejamme yhteistyössä Otaverkon kanssa”, Ritamo sanoo.

”Ohjausryhmätyöskentely on ollut toimivaa. Kuukausittaisissa kokouksissa käydään läpi käynnissä olevat toimet ja tehdään suunnitelma seuraavista. Yhteistyö on suunnitelmallista ja ennakoivaa, ja sovimme seuraavia toimenpiteitä pitkällä aikavälillä”, Ritamo jatkaa.

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy

Tulokset

Toimiva käyttötuki on vapauttanut Espoon Asuntojen resursseja tulevaisuuden suunnitteluun

Otaverkon palveluiden laatua seurataan sopimuksen mukaisesti kuukausittain. Luvut kertovat, että käyttötuen tavoitettavuus ja muut asiat ovat kunnossa, ja mikä tärkeintä, Espoon Asuntojen oma IT on voinut keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen.

”Yhteistyö Otaverkon kanssa on erittäin toimivaa ja hyvää, ja samaa mieltä on ICT-tiimimme. Koemme, että Otaverkolta saa apua nopeasti, asiantuntevasti ja hyvällä asenteella, ja joustava lähituki on henkilökunnallemme todellinen etu”, Ritamo kertoo.

”Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Olemme saaneet vapautta omille resursseillemme, mikä oli yhteistyön ensisijainen tavoite. Myös tietoturvaamme on kehitetty eteenpäin yhteistyöllä.”

”Hyödynnämme ehdottomasti jatkossakin Otaverkon IT-ulkoistuksen palveluita. Otaverkon kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta oma ICT-yksikkömme voi paneutua tulevaisuuden suunnitteluun. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla”, Ritamo tiivistää.

Lisää asiakastarinoita

Vihreäsävyinen kuva, jossa laatikko, kasvi, vesilasi ja kaksi kynää
Asiakastarina: Microsoft 365 ja käyttötuki, Ylemmät Toimihenkilöt YTN

Otaverkko muokkasi M365-maailman vastaamaan YTN:n tarpeita

Otaverkko on löytänyt ratkaisuja erityispiirteisiimme ja luonut meille toimivia prosesseja. Nyt olemme puhtaasti hyvässä tilanteessa: niin tietoturva, käytettävyys kuin tukitoimenpiteet toimivat.
Tuomas Meriniemi
järjestökoordinaattori
Ylemmät Toimihenkilöt YTN
Kerrostalorakennus
Asiakastarina: Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

IT-ulkoistuksen ansiosta Espoon Asuntojen oma IT-tiimi voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy
Korkea rakennus, jonka yläosassa teksti Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Asiakastarina: OpenShift-ympäristö, Haaga-Helia

OpenShift-ympäristö kehittää Haaga-Helian ohjelmoinnin opiskelijoita kohti työelämää

Otaverkkolaiset ovat olleet aktiivisia, asiantuntevia ja aina tilanteen tasalla. Nyt jälkikäteen pohtiessakaan ei tule mieleen mitään, mitä olisimme tehneet toisin.
Teemu Havulinna
Lehtori
Haaga-Helia
Käsi, jossa on kynä, piirtää Omnian logoa ilmaan
Asiakastarina: Perustietotekniikasta strategiseen kehittämiseen, Omnia

Strateginen IT-kumppanuus toimii – ”Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta”

Otaverkko ymmärtää bisnestämme ja ehdottaa aktiivisesti parannustoimenpiteitä. Koen, että tarpeemme tulevat kuulluiksi ja että voin luottaa Otaverkkoon, sillä he pitävät sopimuksista kiinni. Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta.
Tuukka Soini
Kehittämisjohtaja
Omnia
Asiakastarina: Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Räätälöity pilviympäristö tuo laboratorioiden toiminnanohjausjärjestelmät nykyaikaan

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point
Asiakastarina: Kalastelupalvelu toteutettu yhdessä taloushallintoalan yritys Gallantin kanssa

Olin jo projektin aikana erittäin tyytyväinen Otaverkon tapaan toimia ennakoiden ja asiakasta kuunnellen. Projekti ja lopputulos oli juuri sitä mitä haimmekin – saimme paremman kuvan organisaatiomme nykytasosta ja kykenimme siten paremmin suunnittelemaan tarpeisiimme sopivaa tiedotusta ja koulutusta. Suosittelen palvelua kaikille, jotka esimerkiksi voimakkaan laajentumisen tai muun syyn vuoksi haluavat ajantasaista kuvaa oman henkilöstön valmiuksista tunnistaa erilaisia tietojenkalasteluviestejä. Palvelun saa nopeasti ja vaivattomasti käyttöön.
Aki Kuusisto
CTO
Gallant