Yleiskatsaus
Otaverkon IT-palvelut tukevat Edistiaa, jotta Edistia voi tukea apua tarvitsevia
Edistia-konserni on suomalainen sosiaalialan palveluntarjoaja ja yhteiskunnallinen toimija, joka on tarjonnut koteja sekä muita asumisen, elämänhallinnan ja työllistymisen palveluita, kursseja ja koulutuksia tukea tarvitseville jo viidenkymmenen vuoden ajan. Pääkaupunkiseudulla toimivan Edistian muodostavat Espoon Diakoniasäätiö ja sen omistamat yhtiöt.
Otaverkko on ollut Edistian IT-palveluntarjoaja reilun viiden vuoden ajan. Yhteistyö käynnistyi, kun Edistia halusi vaihtaa aiemman IT-kumppaninsa ja tämän palvelumallin erilaiseen toimintatapaan. Otaverkosta Edistia löysi kaipaamansa IT-palveluntuottajan, joka toimii kumppanina ja tukena IT-asioissa, auttaa Edistiaa pitämään tietojärjestelmänsä ajan tasalla ja palvelee Edistian toimintaa niin, että Edistia voi keskittyä perustehtäviinsä häiriöttä ja tietoturvallisesti. Otaverkolta Edistia saa myös henkilöstölleen tärkeän Service Deskin ja lähituen avun.
Näin se tehtiin
IT:n kokonaisulkoistukseen kuuluu ylläpitoa, IT-tukea ja koko ympäristön kehitystä
Ylläpidon ja IT-tuen lisäksi Otaverkko tekee Edistialle aktiivista kehitystyötä. Kokonaisuutena Edistian IT on kokenut viimeisen viiden vuoden aikana paljon uudistuksia. Yhteistyön alussa Edistia siirtyi Microsoft 365 -ympäristöön, ja pari vuotta sitten Edistian Espoon Kilonkalliossa sijaitsevan päätoimipisteen verkko uudistettiin. Seuraava askel on Edistian toimitilassa sijaitsevasta palvelimesta luopuminen ja siirtyminen Otaverkon virtuaaliseen palvelinympäristöön.
Säännöllisissä kehityspalavereissa Edistia ja Otaverkko käyvät läpi tulevia kehitystoimenpiteitä ja pohtivat, miten järjestelmäympäristöä voidaan edelleen parantaa niin, että se tukee ja tehostaa Edistian toimintaa mahdollisimman hyvin.
”Otaverkko on aktiivinen osapuoli kehitysasioissa. Asiakkaana emme aina tunnista järjestelmäympäristön mahdollisuuksia tai huomaa, milloin jokin muutos olisi järkevä toteuttaa. Otaverkko taas on ollut näistä hyvin ajan tasalla. Esimerkiksi verkon uudistaminen toi meille aiempaa toimintavarmemman ja turvallisemman verkon, joka ei häiriön yllättäessä pääse kaatamaan isoja osia toiminnoista”, Edistian talouspäällikkö Kari Haukka kertoo.
Tulokset
Välitön vuorovaikutus ja näkyvät kehitysaskeleet ihastuttavat Edistiaa
Edistialla ollaan tyytyväisiä Otaverkon palveluiden tasoon ja toimintatapoihin:
”Vuorovaikutus Otaverkon kanssa on välitöntä, hyvää ja toimivaa. Tieto kulkee sujuvasti molemmin puolin. Me kerromme Otaverkolle, jos hankkeessamme tapahtuu asioita, jotka vaikuttavat IT-asioihin. Otaverkko taas aikatauluttaa muutostyöt niin, että ne häiritsevät työtämme mahdollisimman vähän.”
”Service Desk ja lähituki ovat saaneet henkilöstöltämme kovasti kiitosta huolenpidosta. Koen, että Otaverkon Service Desk aidosti kuuntelee meitä. He myös huolehtivat, että asiat tulevat tehdyiksi. Toiminta on asiantuntevaa, laadukasta ja meidän tarpeemme huomioon ottavaa”, Haukka kiittää.
Kaiken kaikkiaan Edistian IT-infra on kehittynyt yhteistyön aikana suurin harppauksin ja esimerkiksi pilvipalveluiden käyttö on nyt uudella tasolla. Muutosten taustalla on Otaverkko, joka on ehdottanut uudistuksia. Edistialla ja Otaverkolla on selvät sävelet myös sen suhteen, mihin suuntaan Edistian IT-infraa viedään pitkällä tähtäimellä.
”Otaverkko tuntee Edistian ja auttaa meitä kehittämään tietojärjestelmäympäristöämme juuri tarpeidemme mukaisesti. Yhteistyömme on hioutunut kuluneiden vuosien aikana erittäin toimivaksi paketiksi. Jatkamme samaan malliin tulevaisuudessakin!”, Haukka tiivistää.