Asiakastarina IT:n kokonaisulkoistus, Pasilan Pysäköinti

Helsingin Itä- ja Länsi-Pasilassa toimiva Pasilan Pysäköinti hallinnoi yhteensä 2 700 autopaikkaa, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden lyhytaikaisiin pysähdyksiin ja pidempiaikaiseen sopimuspysäköintiin.
Otaverkon ja Pasilan Pysäköinnin yhteistyö starttasi reilu kymmenen vuotta sitten, kun Pasilan Pysäköinti kaipasi apua pysäköintilaitostensa välissä sijaitsevan valokuituverkon kanssa. Verkon ylläpito oli omalle väelle työlästä eikä tarvittavaa osaamistakaan oikein enää löytynyt. Toiveissa oli saada ulkoistettua myös normaalin IT-infran ylläpito aina tukihenkilöistä lähtien.
”Päädyimme tilaamaan Otaverkolta kaiken, mikä liittyy IT-infraamme. Haimme kokonaisvastuun ottajaa, ja sellaisen saimme – sekä vielä enemmän. Sen takia olemme sillä tiellä edelleen”, Pasilan Pysäköinnin toimitusjohtaja Rauno Kadenius kertoo.
Viimeisen vuosikymmenen ajan Otaverkko on ylläpitänyt, kehittänyt ja valvonut Pasilan Pysäköinnin verkkoa, tarjonnut IT-tukea ja vienyt Pasilan Pysäköinnin IT-puolta eteenpäin monin tavoin. Viime aikoina keskiössä on ollut IT-infran kehittäminen ja tietoturva.
”Otaverkon suunnalta tulee aloitteita asioista, joista emme itse ymmärrä kuin pintapuolisesti. Otaverkko on kertonut, millainen toiminnallinen ja rahallinen vaikutus mahdollisilla muutoksilla on. Sen avulla olemme saaneet tehostettua toimintaamme ja taloudellista tuottavuutta”, Kadenius kuvaa.
Pasilan Pysäköinnin laitoksissa kulkee päivittäin suuri määrä asiakkaita erilaisten maksu- ja sopimisvälineiden kera. Asiakkaan ajaessa sisään parkkihalliin verkossa käynnistyy välittömästi valtava tietovirta, jossa dataa liikkuu paljon. Toimiva verkko mahdollistaa maksutapahtumat, valvomoyhteydet ja lukuisat muut asiat, joita ilman pysäköintibisnes menisi hetkessä sekaisin.
”Olemme luvanneet asiakkaillemme, että he saavat autonsa parkkiin sopimuksen mukaisesti, ja siitä haluamme pitää kiinni. Verkon toimivuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Otaverkon käsissä verkko on toiminut moitteetta. Heillä on hyvät prosessit verkon valvontaan ja aktiivinen lähestyminen meidän suuntaamme”, Kadenius kiittelee.
Pasilan Pysäköinti on tyytyväinen Otaverkon osaamiseen ja palveluvalikoimaan, jotka taipuvat moneen. Otaverkon joustavuus on ollut Pasilan Pysäköinnille avainasemassa, mutta paljon kehuja saa myös Otaverkon kyky kuunnella asiakkaan tarpeita ja ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä.
”Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua”, Kadenius kertoo. ”Olemme saaneet joustavan, vastuuta kantavan ja helposti lähestyttävän IT-puolen. Otaverkon tiimi on meille vuosien jälkeen niin tuttu, että se tuntuu vähän kuin omalta väeltä.”
”Toimimme jo nyt hyvin tiiviisti yhdessä, mutta tulevaisuudessa teemme yhteistyötä todennäköisesti vielä nykyistäkin läheisemmin. Otaverkolta löytyy se osaaminen, mitä me tarvitsemme. Ja se osataan selittää niin, että mekin ymmärrämme”, Kadenius tiivistää.