Miksi Otaverkko on hyvä työpaikka kokeneelle IT-asiantuntijalle?

Yleinen
Jouni Manninen

Tässä blogissa Otaverkon palvelujohtaja ja Otaverkon riveissä pian jo vuosikymmenen verran viihtynyt Jouni Manninen valottaa, miksi Otaverkko on hyvä työpaikka kokeneelle (ja myös vähemmän kokeneelle) IT-asiantuntijalle! Jos nautit vastuusta ja vapaudesta, jatka lukemista.

Jounin ura Otaverkolla: Service Deskistä palvelujohtajaksi

Hypätään ensin vuoteen 2012, jolloin Jounin työura Otaverkolla alkoi, kun hän vaihtoi isomman IT-firman deskitehtävistä Otaverkon Service Deskiin. Nopeasti keskustelu Otaverkolla eteni muihinkin uramahdollisuuksiin, ja jo kahdeksan kuukauden jälkeen Jouni siirtyi Otaverkon palvelintiimiin, jossa hän teki myös itseään kiinnostaneita tietoliikenneasiantuntijan tehtäviä.

”Heti alusta alkaen yllätyin siitä, miten paljon vapauksia ja oikeuksia Otaverkolla sai isompaan firmaan verrattuna ja miten paljon aikaa oli keskittyä oikeasti ratkomaan ongelmien juurisyitä”, Jouni kertoo.

Vuosien saatossa sekä Jounin vastuun että vastuulla olevien järjestelmien määrä ja monimuotoisuus kasvoivat, ja kun vuoden 2020 alussa Otaverkkoon avattiin arkkitehtipositio, pyydettiin Jounia työhön. Kiinnostava asiantuntijatyö piti sisällään niin asiakastyötä, ohjausryhmätoimintaa ja sopimushinnoitteluja kuin määrittely-, suunnittelu- ja projektihallintotyötä sekä konfiguraatiohommaakin. Nyt, vuoden 2022 keväällä, Jouni työskentelee Otaverkon tuoreena palvelujohtajana.

”Aluksi ajattelin, etten uskalla astua näihin saappaisiin, mutta parin sisäisen keskustelun jälkeen päädyin haastamaan itseäni mukavuusalueen ulkopuolella – ja se on kannattanut. Tittelini ja työtehtäväni ovat muuttuneet paljon näiden yli yhdeksän Otaverkko-vuoteni aikana, mutta vielä enemmän on kasvanut osaamiseni ja ymmärrykseni IT-maailmasta”, Jouni kuvaa.

”Otaverkkolaisten joukosta löytyy paljon stooreja siitä, kuinka Service Deskistä on siirrytty eteenpäin tai IT-asiantuntijan työtehtäviä on vaihdettu kiinnostusten perässä vaikkapa verkkopuolelta palvelinpuolelle. Otaverkolla uskotaan, että henkilö on tuottavin silloin, kun hän saa tehdä asioita, jotka kiinnostavat”, Jouni täydentää.

Otaverkon kokeneet IT-asiantuntijat vievät suunnittelutyöllään yritystä eteenpäin

Otaverkon kokeneimmat IT-asiantuntijat työskentelevät pääasiassa suunnittelun parissa, jossa he vastaavat muun muassa elinkaarihallinnasta ja automatisoinnin sekä palvelutuotannon kehittämisestä. Koska valtaosa Otaverkolle tulevista työpyynnöistä ratkeaa jo Service Deskissä, jää tuotannon ja suunnittelun asiantuntijaresursseja vaativampaan työhön.

”Suunnitteluporukalla on tärkeä rooli siinä, että meillä on toimivat ja kustannustehokkaat palvelut myös tulevaisuudessa. Meillä tyypit saavat valita työkalut ja työtavat vapaasti sekä osallistaa tarvitsemiaan osaajia työnsä tueksi myös tiimirajojen yli. En koe järkeväksi mikromanageroida IT-asiantuntijoita – he osaavat oman työnsä parhaiten”, Jouni kertoo.

”Näemme, että palvelut ja tuotteet voi kopioida, mutta työntekijää ja osaamispääomaa ei. Tästä syystä uskomme vahvasti, että mielenkiinnon kohteita vastaavat työtehtävät saavat aikaan tuottavan työntekijän.”

”Vastuuta kantavat tyypit vievät Otaverkkoa oikeaan suuntaan. Vastuunotto ei kuitenkaan tarkoita, että on oltava aina oikeassa. Tärkeämpää on tehdä perusteltuja valintoja sen tiedon varassa, mitä on saatavilla. Uskon vahvasti siihen, että jos ei tee virheitä, ei myöskään poistu mukavuusalueelta ja haasta itseään asiantuntijana”, Jouni summaa.

Otaverkolla asiantuntijatkin saavat aikaa kehittyä

Otaverkko tarjoaa reippaasti valinnanvapautta ja mahdollisuuksia vaikuttaa omaan urakehitykseen. Henkilökohtaisten koulutussuunnitelmien, koulutusmahdollisuuksien ja mukavan koulutusbudjetin ohella tärkein resurssi kehittymisen kannalta on riittävä aika ja sisäiset sparrausmahdollisuudet.

”Itse olen käynyt lukuisissa kumppani- ja sertifiointikoulutuksissa ja -kokeissa sekä ollut useilla viikon mittaisilla kursseilla. Pidän sitä reiluna panostuksena työnantajan puolelta, että osaamisen kehittämisen aikana voi olla poissa tuottavasta työstä”, Jouni kertoo.

Kärkiosaajat pääsevät myös kouluttamaan muita otaverkkolaisia. Uusista teknologioista, testiympäristöjen rakentamisesta ja muista kehitysaskelista taas voi jutella ja sparrailla teknologiatiimitoiminnassa. Otaverkko on pyrkinyt luopumaan IT-tekemiselle tyypillisistä siiloista, joissa servicedeskiläiset ratkaisevat tiketit vain tiettyyn pisteeseen asti. Otaverkolla kaikki saavat ottaa vastuuta ja tehdä töitä niin pitkälle kuin pystyvät.

”Meillä kukaan ei tule sanomaan, ettet saa tehdä jotain asiaa. Emme halua katkaista yksilön omaa draivia. Samoin kuin työtehtävien kanssa, myös koulutuksen osalta uskotaan, että henkilö itse tietää, mikä osa-alue häntä kiinnostaa. Koen, että osaamiseen kasvuun ja IT-asiantuntijauralla etenemiseen on meillä tosi hyvät mahdollisuudet”, Jouni kertoo.

Otaverkon työkulttuuri: vapautta, vastuuta ja huippu porukka

Otaverkon työkulttuuri on avoin, ja joukkoon mahtuu erilaisia tekijöitä. Toiset tykkäävät suorittaa, toiset tekevät töitä kasista neljään -mentaliteetilla. Vapauksia ja valtuuksia riittää. Jounilla ei ole työaikaa, mutta hän seuraa silti työhön käyttämiään tunteja, jotta työn ja vapaa-ajan balanssi pysyy kunnossa.

Niin nelipäiväiset työviikot kuin liukumien joustaminen kumpaankin suuntaan on tuttua, eikä kesäloma-aikoja määrätä ylhäältä käsin. Otaverkolla halutaan, että jokainen voi vaikuttaa päivittäisiin töihinsä ja aikatauluihinsa. Tavoitteena on, että asiantuntijatiimit vastaisivat työtehtäviensä priorisoinnista keskenään ja töistä ja lisäavun tarpeesta keskusteltaisiin lyhyissä tiimipalavereissa usean kerran viikossa.

”Otaverkolla ei kytätä tai mikromanageerata. Emme ole ensisijaisesti kiinnostuneita yksittäisten tekijöiden ratkaisemien tikettien määrästä vaan tiimien suorituskyvystä ja oikeasta lisäarvosta asiakkaalle. Kantava ajatus on, että asiantuntija tietää itse työnsä parhaiten. Väitän, että pystymme tarjoamaan paremman työympäristön kuin moni isompi toimija”, Jouni kertoo.

Kilpailukykyisen rahapalkan lisäksi etuja ovat monet perinteiset edut, kuten lounassetelit ja työsuhdepolkupyörä. Pari kertaa kuussa Otaverkko kustantaa työntekijöilleen hieronnan palkallisesti työajalla. Saman palkallisen työajan voi käyttää hieronnan sijaan urheiluun.

”Olemme teettäneet vuosittain Siqni-henkilöstökyselyn, jossa työntekijä valitsee viisi itselleen merkityksellisintä asiaa työelämässä ja kertoo, miten ne toteutuvat hänen työpaikallaan. Siitä huomaa, kuinka samankaltaiset positiiviset asiat, kuten mielekkäät työtehtävät, kehitysmahdollisuudet ja ympäristö, jossa voi olla oma itsensä, toistuvat. Meillä on kasassa porukka, joka arvostaa saman tyylisiä asioita. Se hitsaa meitä yhteen yhä enemmän”, Jouni päättää.

Haluaisitko liittyä Otaverkon porukkaan? Katso avoinna olevat työpaikkamme tai jätä avoin hakemus, niin olemme sinuun yhteydessä!

Otaverkko työnantajana – Jounin top 3

1. Työtehtävät yhdistettynä kehittymis- ja vaikutusmahdollisuuksiin

”Joskus tuntuu siltä, että harrastamisesta maksetaan rahaa.”

2. Huippu työilmapiiri ja porukka

”Asiakkaiden suuntaan olemme asiantuntijoita, toimistolla välillä jotain ihan muuta. Harrastelemme juttuja, kuten juoksua ja sulkapalloa, yhdessä myös työajan ulkopuolella.”

3. Oikeudenmukainen palkka ja edut

”Onhan se fakta, että raha on yksi työnteon motivaattoreista. Ja kyllä lisäboostia tuovat muutkin edut, kuten hieronta ja liikunta työajalla.”

Lue seuraavaksi: