Asiakastarina IT:n kokonaisulkoistus, Pasilan Pysäköinti

Yleiskatsaus

Otaverkon ja Pasilan Pysäköinnin yhteistyö alkoi yli kymmenen vuotta sitten

Helsingin Itä- ja Länsi-Pasilassa toimiva Pasilan Pysäköinti hallinnoi yhteensä 2 700 autopaikkaa, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden lyhytaikaisiin pysähdyksiin ja pidempiaikaiseen sopimuspysäköintiin.

Otaverkon ja Pasilan Pysäköinnin yhteistyö starttasi reilu kymmenen vuotta sitten, kun Pasilan Pysäköinti kaipasi apua pysäköintilaitostensa välissä sijaitsevan valokuituverkon kanssa. Verkon ylläpito oli omalle väelle työlästä eikä tarvittavaa osaamistakaan oikein enää löytynyt. Toiveissa oli saada ulkoistettua myös normaalin IT-infran ylläpito aina tukihenkilöistä lähtien.

”Päädyimme tilaamaan Otaverkolta kaiken, mikä liittyy IT-infraamme. Haimme kokonaisvastuun ottajaa, ja sellaisen saimme – sekä vielä enemmän. Sen takia olemme sillä tiellä edelleen”, Pasilan Pysäköinnin toimitusjohtaja Rauno Kadenius kertoo.

Toimiala:
Maksullinen pysäköinti
Henkilöstömäärä:
n. 5

Näin se tehtiin

IT-ulkoistuksen avulla toiminta tehostuu ja bisnes pyörii

Viimeisen vuosikymmenen ajan Otaverkko on ylläpitänyt, kehittänyt ja valvonut Pasilan Pysäköinnin verkkoa, tarjonnut IT-tukea ja vienyt Pasilan Pysäköinnin IT-puolta eteenpäin monin tavoin. Viime aikoina keskiössä on ollut IT-infran kehittäminen ja tietoturva.

”Otaverkon suunnalta tulee aloitteita asioista, joista emme itse ymmärrä kuin pintapuolisesti. Otaverkko on kertonut, millainen toiminnallinen ja rahallinen vaikutus mahdollisilla muutoksilla on. Sen avulla olemme saaneet tehostettua toimintaamme ja taloudellista tuottavuutta”, Kadenius kuvaa.

Pasilan Pysäköinnin laitoksissa kulkee päivittäin suuri määrä asiakkaita erilaisten maksu- ja sopimisvälineiden kera. Asiakkaan ajaessa sisään parkkihalliin verkossa käynnistyy välittömästi valtava tietovirta, jossa dataa liikkuu paljon. Toimiva verkko mahdollistaa maksutapahtumat, valvomoyhteydet ja lukuisat muut asiat, joita ilman pysäköintibisnes menisi hetkessä sekaisin.

”Olemme luvanneet asiakkaillemme, että he saavat autonsa parkkiin sopimuksen mukaisesti, ja siitä haluamme pitää kiinni. Verkon toimivuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Otaverkon käsissä verkko on toiminut moitteetta. Heillä on hyvät prosessit verkon valvontaan ja aktiivinen lähestyminen meidän suuntaamme”, Kadenius kiittelee.

Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua.
Rauno Kadenius
toimitusjohtaja
Pasilan Pysäköinti

Tulokset

Hyvää kannattaa jatkaa

Pasilan Pysäköinti on tyytyväinen Otaverkon osaamiseen ja palveluvalikoimaan, jotka taipuvat moneen. Otaverkon joustavuus on ollut Pasilan Pysäköinnille avainasemassa, mutta paljon kehuja saa myös Otaverkon kyky kuunnella asiakkaan tarpeita ja ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä.

”Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua”, Kadenius kertoo. ”Olemme saaneet joustavan, vastuuta kantavan ja helposti lähestyttävän IT-puolen. Otaverkon tiimi on meille vuosien jälkeen niin tuttu, että se tuntuu vähän kuin omalta väeltä.”

”Toimimme jo nyt hyvin tiiviisti yhdessä, mutta tulevaisuudessa teemme yhteistyötä todennäköisesti vielä nykyistäkin läheisemmin. Otaverkolta löytyy se osaaminen, mitä me tarvitsemme. Ja se osataan selittää niin, että mekin ymmärrämme”, Kadenius tiivistää.

Lisää asiakastarinoita

Nainen vaaleassa toimistossa
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Tuokko

Hyvä kommunikaatio tekee hankalistakin IT-asioista mutkattomampia

Otaverkon kanssa kommunikointi on helppoa: meiltä löytyy samanlaista huumoria ja keskustelu liitää vauhdikkaasti. Päivän päätteeksi vaikeatkin IT-maailman asiat tuntuvat helpoilta ja selkeiltä.
Janne Elo
toimitusjohtaja
Tuokko
Nainen pysäköintihallissa puhelin kädessä
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Pasilan Pysäköinti

Toimiva IT on Pasilan Pysäköinnin liiketoiminnalle ensisijaisen tärkeää

Otaverkon otteessa erityisen positiivista on se, että he pyrkivät kuuntelemaan asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee. He eivät tavoittele oman tuoton maksimointia vaan asiakkaan etua.
Rauno Kadenius
toimitusjohtaja
Pasilan Pysäköinti
Edistian Kilonkallion toimipiste
Asiakastarina: IT:n kokonaisulkoistus, Edistia

IT-ulkoistus vie Edistiaa oikeaan suuntaan

Vuorovaikutus Otaverkon kanssa on välitöntä. Otaverkko tuntee Edistian ja auttaa meitä kehittämään tietojärjestelmäympäristöämme juuri tarpeidemme mukaisesti. Yhteistyömme on hioutunut kuluneiden vuosien aikana erittäin toimivaksi paketiksi.
Kari Haukka
talouspäällikkö
Edistia
Kerrostalorakennus
Asiakastarina: Käyttötuki ja palvelinkapasiteetti, Espoon Asunnot Oy

IT-ulkoistuksen ansiosta Espoon Asuntojen oma IT-tiimi voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen

Oma ICT-tiimimme on pystynyt keskittymään liiketoimintamme tarpeisiin ja arkkitehtuurin suunnitteluun, kun tuki ja ylläpito on voitu jättää suurelta osin Otaverkolle. Meillä on toimiva kumppanuus selkeillä vastuunjaoilla.
Merja Ritamo
Talousjohtaja
Espoon Asunnot Oy
Käsi, jossa on kynä, piirtää Omnian logoa ilmaan
Asiakastarina: Perustietotekniikasta strategiseen kehittämiseen, Omnia

Strateginen IT-kumppanuus toimii – ”Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta”

Otaverkko ymmärtää bisnestämme ja ehdottaa aktiivisesti parannustoimenpiteitä. Koen, että tarpeemme tulevat kuulluiksi ja että voin luottaa Otaverkkoon, sillä he pitävät sopimuksista kiinni. Kaikki Otaverkossa henkii sitä, että he ajattelevat asiakkaan parasta.
Tuukka Soini
Kehittämisjohtaja
Omnia
Asiakastarina: Pilvipalveluratkaisu, Software Point

Räätälöity pilviympäristö tuo laboratorioiden toiminnanohjausjärjestelmät nykyaikaan

Otaverkko pystyi räätälöimään pilvipaketin juuri kehittämämme järjestelmän tarpeisiin sopivaksi. Otaverkon joustavuus oli tärkeässä roolissa pilottihankkeen onnistumisessa.
Peter Streng
Tietohallintojohtaja
Software Point